Zajímavosti

Interaktivní seznámení s problematikou nedoslýchavých a neslyšících lidí

V pátek 26. února nás s kolegyní Monikou Koubovou čekaly vskutku příjemné pracovní povinnosti. Naši nabídku interaktivních vzdělávacích programů o světě nedoslýchavých a neslyšících lidí, určenou pro mateřské školy a první stupeň základních škol, si objednaly dvě vzdělávací instituce v Praze na Jižním Městě. Nejprve jsme zavítaly do Mateřské školy Sulanského, která má bohaté zkušenosti s integrací dětí s různým zdravotním handicapem. Nepřekvapilo, že mezi posluchači a průběžnými spoluherci našeho interaktivních programu byl také chlapec s kochleárním implantátem. Pokud jsme mohly vypozorovat, v kolektivu je velmi dobře zařazený a z implantátu má velký profit.

Zcela přirozeně, ba s jistou dávkou hrdosti dokázal vyprávět o svých zkušenostech. Udivil nás, když při imitaci, znázorňující slovní audio, reagoval správně téměř u všech řečených slov. Ve spolupráci s dětmi jsme se dostali přes vyšetření sluchu, možnosti kompenzace, až po správnou artikulaci a zásady úspěšné komunikace.

Při přednesu jsme pracovaly s plyšovými medvědy a znakujícím medvídkem Čumáčkem. Ten nás naučil některé znaky pro pozdrav, hračky a dopravní prostředky.

Nebyla nouze ani o úsměvné komentáře dětí; věděli jste například, že sluchadlům můžeme řikat i náušníky? Já tento pojem slyšela poprvé a musím říci, že se mi zalíbil.

Poněkud odbornější verzi programu jsme měly připravenu pro třetí třídu Základní školy K Milíčovu, kde je pro změnu integrována dívka se středně těžkou nedoslýchavostí.

Text: Romana Procházková, sociálně aktivizační služby Pardubice

Spolupráce na projektu: Centrum pro dětský sluch Tamtam

 

Dagmar Šimáčková - 11. 3. 2016

Zpět